- Nei, men sitter du her, spør en bekjent noe overrasket da Anne Huitfeldt befant seg på kafé i sentrale strøk av Trondheim.

Huitfeldt slår opp latterdøra, og greier nesten ikke forklare hva som lå bak uttalelsen.

- Jeg hadde tatt litt fri, og satt alene på kafé i byen. Tenkte på hva jeg skulle legge ut på Facebook, og så fant jeg frem et gammelt bilde der jeg stekte elgkarbonader. Det la jeg ut med tekst og det hele, gjorde et poeng av karbonadestekingen jeg stod og svettet over, og tror du ikke det dukket opp en jeg kjenner som hadde lest innlegget?

Huitfeldt ler enda mer og koser seg med historien i etterkant, men bedyrer at det ikke er slik hver gang.

Vant Web-kurs

Inne i Vaaganhuset dufter det deilig kaffe og Huitfeldt er i full gang med dagens lunsjretter. Telefonen ringer, noen vil gjerne reservere et bord, og jeg benytter anledningen til å titte meg rundt på alle saker og ting som lager en helt spesiell stemning i kafeen. Huitfeldt er ikke før ferdig i telefonene før borddekking gå unna i en fei mens hun forteller om prisen hun fikk.

- Hanen er en næringspolitisk organisasjon for virksomheter innen bygdeturisme, gårdsmat og innlandsfiske i Norge, og i forrige uke feira vi oss sjøl, fordi vi hadde 25-årsjubileum, smiler Anne Huitfeldt, og skoggler da jeg spør om hun fikk et synlig bevis på utnevnelsen:

- Nei, ingen diplom, hverken det eller statuett, men jeg fikk et web-kurs om sosiale medier med en verdi på 5000 kroner, og det kan jeg ta når det passer meg, kanskje en gang utpå nyåret når jeg får litt bedre tid. Det var jo en flott premie, jeg hadde nok aldri spandert det på meg sjøl.

Vaaganhuset på Facebook. Her titter Anne Huitfeldt ut av døra under en tekst godt krydret med andre bedifter. Foto: Skjermdump

Klar ide ligger bak

Huitfeldt er noe nysgjerrig på både TikTok og Snapchat, men har enn så lenge basert seg på Facebook og Instagram. Hun mener det er der hun treffer målgruppen sin best, og liker godt å ha en tråd ut i verden i en jobb der hun stort sett troner i ensom majestet.

- Jeg driver nå og surrer her for meg sjøl, og da er det en fin måte å holde kontakt utover, smiler hun, og nevner så vidt at det er en plan bak det hele, noe jeg raskt griper fatt i og skyter inn et spørsmål om planen.

Vil ønske folk en god morgen

Huitfeldt trekker så vidt pusten før ordstrømmen i nordnorsk dialektdrakt gir en journalist anstrøk av skrivekrampe:

- Jeg legger ut noe hver dag, ja, unntatt mandager. Da tar jeg fri. Men det er jammen ikke bare å ta et bilde og skrive noen ord. Det skal jo være litt gjennomtenkt også. Og jeg kan ligge i senga om morgenen og tenkte litt på hva jeg skal finne på å legge ut. Jeg tror at folk trives med å få litt innblikk i hverdagen min. Og dette er jo min måte å si god morgen på. Jeg har stor sjølironi og legger gjerne ut ting sånn at folk kan more seg på min bekostning. Jeg har det veldig morsomt med det, men det er nokså tidkrevende også.

Syns det er viktig å være raus med hverandre

Et viktig aspekt av aktiviteten i sosiale medier er tagge-funksjonen.

- For meg er det viktig å løfte frem andre enten det er Hanen, lokalmatprodusenter eller lokalt næringsliv i Klæbu. Vi må løfte hverandre frem. Vise frem hva som finnes. Ingen taper på å vise frem andre. Vi vinner på det alle sammen.

Og det var nettopp Huitfeldts engasjement i innleggene sine for andre bedrifter innen lokalmatproduksjon og Hanen som organisasjon, som gjorde at denne gang ble det hun som ble løftet frem med SoMe-pris, og som et forbilde til etterfølgelse for alle lokale aktører som kan være med å løfte frem hverandre.