- Det er fint å se at færre ble tatt med mobilen bak rattet i fjor, enn i 2021. Allikevel frykter vi store mørketall, sier prosjekt- og kampanjeansvarlig i Ung i trafikken Liv Marie Bendheim.

Ferske tall fra Utrykningspolitiet viser at mange fortsatt ble tatt med mobilen bak rattet i fjor. Til tross for nedgang i store deler av landet, jubler ikke Ung i trafikken. De peker på at det fortsatt er bekymringsverdig mange som bruker mobilen i bilen:

- Det er gledelig at vi nå ser en reduksjon flere steder rundt om i landet, men her frykter vi dessverre store mørketall. Mange har fortsatt vanskelig for å la mobilen ligge, sier Bendheim i en pressemelding.

Fatale konsekvenser

-Fra før vet vi at uoppmerksomhet er en stor årsak til trafikkulykker, og da er dessverre ofte skjermene involvert. Mange ulykker kunne potensielt vært unngått om flere valgte å legge vekk mobilen, sier Bendheim. Hun minner om at en bil i 80 km/t beveger seg lengden av en fotballbane (90 meter) ved fire sekunders uoppmerksomhet, og at mye kan skje i løpet av disse meterne.

- I trafikken skjer det mye på få meter. Få sekunders uoppmerksomhet kan derfor gi fatale konsekvenser. Er man oppmerksom og på vakt, er sannsynligheten for en alvorlig ulykke vesentlig mindre. Vår oppfordring er derfor enkel: legg vekk mobilen når du setter deg bak rattet.

Mange døde i 2022

I 2022 omkom 118 personer i trafikken, dette er en økning fra 80 omkomne i 2021. Hele 38 flere ble brått revet vekk, og dette er nesten 50% økning fra 2021.

-Med den ulykkessituasjonen vi har vært vitne til i 2022, er det nå i alles interesse at mobilen prioriteres vekk når man sitter i bilen. Å la mobilen ligge i lomma, eller å bruke en fastmontert holder - er begge veldig enkle tiltak alle kan bidra med, for å gjøre situasjonen på norske veier litt tryggere, påpeker Bendheim. Hun opplyser også om at mobilbruk i bil nå straffes med bot på 7450 kroner og tre prikker på førerkortet. For de i prøveperiode medfølger dobbel prikkbelastning og seks prikker.