Borgen tilhører Klæbus 1995-årgang og har Bunnpris «i blodet». Hans far, Bjørn Borgen, har vært en stolt bransjemann i en årrekke. For to år siden åpnet det seg en mulighet for å ta over driften på Bunnpris Heimdal, en utfordring som Petter sporenstreks takket ja til. Et par år senere ble han nominert til årets kjøpmann på nasjonal basis.

- Jeg ble kontaktet av regionssjefen som forteller meg at de er fornøyde med driften og at jeg er nominert som årets kjøpmann for 2021, sier Borgen.

- Hvordan reagerte du da du fikk høre om nominasjonen?

- Jeg ble selvfølgelig glad for det - det er stas å bli nominert. Det er gøy å bli lagt merke til. Det er ikke noe tvil om det, sier han smilende.

Hadde et seiershåp

Det er ikke lenge siden 27-åringen fikk en smått nedslående beskjed om at han ikke ble tildelt årets kjøpmann i Bunnpris. Men for Borgen var det imidlertid grunn til optimisme - forventningen om at man skal stikke av med en så nobel pris etter kun to år i bransjen, var nøktern.

- Hva var forventningene dine før avgjørelsen?

- Jeg hadde håpet at jeg skulle vinne, da. Skal ikke legge skjul på det. Samtidig så har jeg ikke vært så lenge i gamet, og de jeg ble nominert sammen med er veldig flinke folk som har levert godt i mange år. De andre har holdt på i 20 år - jeg så at det var en tøff konkurranse, erkjenner han. Borgen forsikrer om at han ikke gravde seg ned da resultatet ble publisert.

- Det gikk veldig fint. Det var ikke noe bitterhet å spore herifra, gliser han.

Petter Borgen ble i høst nominert til årets kjøpmann for 2021. Han trekk dessverre et av de korte stråene i kåringen. Foto: Privat

Lært av lederansvaret

Borgens første to år som kjøpmann for Bunnpris Heimdal har vært en overveldende og bratt læringskurve. Og sånn må det nesten være når man stuper ut på relativt ukjent og uutforsket farvann for første gang. Han forteller at den pedagogiske biten av jobben har vært det mest lærerike:

- Det er jo det med å ha hovedansvar for ansatte, å være leder. Der har jeg lært veldig mye, og jeg gikk nok sikkert på mange blemmer i starten, med tanke på hvordan man motiverer ansatte og får alle til å dra i samme retning. Det er en krevende og vanskelig oppgave, der jeg har gått fra null erfaring til en god del erfaring. Man blir nok aldri utlært på det - og det er mange nye folk hele tiden, sier klæbyggen.

- Hva gjør du egentlig for å motivere dine ansatte til å yte best mulig?

- Det er ganske enkelt å få dem til å interessere seg. Så lenge man forteller hvordan ting er og hvordan ting har vært, så responderer folk. Da stiller de spørsmål og viser nysgjerrighet. De aller fleste mennesker er konkurransefolk på en eller annen måte; når de ser at vi gjør det bedre enn andre butikker blir det veldig interesserte, sier han.

En bransje i utvikling

Avslutningsvis spør vi 27-åringen om hva man kan forvente seg av nyvinninger og utviklingsmomenter i dagligvarebransjen i årene som kommer:

- Bransjen utvikler seg slik at det popper opp butikker overalt. Det blir mer og mer konkurranse; kjedene er mer interesserte i å ta markedsandeler. På Heimdal har vi to Rema-butikker, en Spar, en Kiwi på vei og et par Extra-butikker, konstaterer han.

- Hva er butikkens fremtidsplaner?

- Ambisjonene er å fortsette med den videre veksten. Vi setter våre budsjetter og har våre mål, men det er egentlig bare å fortsette å bygge på det vi er gode på. Både omsetning og resultat skal fortsette.

- Ser du for deg å gjøre noe annet i overskuelig fremtid?

- Per nå så ser jeg iallfall ikke for meg at jeg kommer til å gjøre noe annet. Jeg trives veldig godt!