Trondheim kommune har nå gått gjennom de nærmere 1400 brevene som ikke er blitt sendt ut fra Helseplattformen. Gjennomgangen viser at brevproblemene ikke har medført alvorlige konsekvenser for pasienter, men i ett par saker kan helsehjelpen ha blitt noe forsinket.

Det var tirsdag 7. mars det ble kjent at 16.000 elektroniske brev fra St. Olavs hospital ikke har kommet fram til pasienter, fastleger eller andre behandlere. Det viste seg at også Trondheim kommune har sendt 1.400 brev som ikke har kommet fram.

Undersøkte alle sakene

Trondheim kommune satte straks i gang med å gjennomgå de 1.400 manglende brevene, og om det har fått konsekvenser for pasientene. En foreløpig rapport 10. mars ga ingen grunn til å tro at pasienter hadde mistet helseoppfølging, opplyste kommunen.

Sendte 470 brev på nytt

Nå er alle brev vurdert og gjennomgått, og av disse er ca 470 sendt ut på nytt til mottaker. Det er gjort en ekstra kvalitetssjekk av ti av disse.

– I kvalitetssjekken har vi involvert fastleger og annet helsepersonell i kommunen og sammen med disse gjort vurderinger om konsekvenser for helsehjelpen.

– I to av de 1400 sakene kan det ikke utelukkes at brevproblemene har ført til mindre forsinkelse av helsehjelpen, men dette har ikke fått betydning for resultatet, skriver Trondheim kommune i en pressemelding.