«Trondheim kommunes gjennomgang av de om lag 1400 brevene som ikke har blitt sendt ut gjennom Helseplattformen, gir grunn til å tro at ingen pasienter har mistet helseoppfølging på grunn av problemene».

Det skriver Trondheim kommune i en pressemelding fredag.

Så langt er om lag 80 prosent av meldingene gjennomgått og fulgt opp.

Hasteinnkallingen

Mandag 6. mars ble det hasteinnkalt til et møte med Helseplattformen AS (HPAS). Innkallingene gikk til ledelsen i de ni kommunene som allerede har tatt i bruk Helseplattformen i full drift.

På møtet ble det informert om at det under feilsøking i Helseplattformen ble avdekket at feilen som ble funnet på St. Olavs hospital, også rammet kommunene som har tatt i bruk løsningen. På daværende tidspunkt ble antall brev som ikke hadde blitt sendt ut estimert til rundt 360.

Dagen etter ble Trondheim kommune innkalt til et eget møte med HPAS. Helseplattformen informerte om at tallet på cirka 300 ikke-sendte brev stammet fra 12. november 2022, og frem til i dag.

Da de undersøkte tilbake fra 7. mai i fjor - da Trondheim kommune innførte Helseplattformen - fant de ytterligere rundt 1100 brev som ikke var blitt sendt.

Snart i mål

8. mars ble Trondheim kommune oversendt en liste over de aktuelle brevene. Kommunen satte seg sammen med ressurser fra Helseplattformen AS.

Fredag 10. mars har de gått gjennom de 1400 brevene, og er snart i mål med å få en oversikt.

– Så langt finnes det om lag 1400 brev som angår helsevirksomheten i Trondheim kommune. Ulike medier har de siste dagene omtalt feil ved 3400 henvisninger gjennom Helseplattformen. Vi har fått bekreftet at dette handler om interne henvisninger ved St. Olavs hospital, og ikke omfattes av materialet som kommunen nå gjennomgår, uttaler kommunikasjonssjef Harry Tiller i Trondheim kommune i pressemeldingen.

Gjennomgangen og oppfølgingen av brevene ferdigstilles i løpet av neste uke.